Kjøpsvilkår

Vi bruker Forbrukertilsynet sin «Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett».

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer og digitale produkter mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger (betegnes i det følgende som selger/selgeren):
Omdal Formidling
Lyngveien 60
4371 Egersund
E-post: [email protected]
Organisasjonsnummer: 823 015 682

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen eller tjenesten er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger ikke har informert om før kjøpet, skal ikke belastes kjøper.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen eller tjenesten fra det tidspunkt den blir sendt eller gjort tilgjengelig for kjøperen.

Ved kjøp av digitale produkter blir kortet belastet umiddelbart, og tilgangen til produktet gis automatisk etter betaling.

6. Levering

Levering anses som gjennomført når kjøperen har fått tilgang til det digitale produktet, eller når varen er fysisk levert til kjøperen eller dennes representant.

Dersom leveringstidspunkt ikke er angitt i bestillingsløsningen, skal levering skje uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestilling.

7. Risiko for produktet

Risikoen for produktet går over på kjøper når produktet er levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Ved kjøp av digitale produkter, nettkurs eller annet digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium, samtykker kjøperen til at leveransen starter umiddelbart etter kjøpet, og erkjenner samtidig at angreretten da bortfaller, i henhold til angrerettloven §22 bokstav n.

Dette gjelder for eksempel ved kjøp av digitale kurs, maler, nedlastbare produkter eller workshops.

Ved øvrige kjøp (som fysiske varer), gjelder ordinær angrerett på 14 dager fra varen er mottatt. Angrefristen anses overholdt dersom melding sendes innen fristen. Melding om bruk av angreretten sendes til: [email protected].

Kjøper dekker eventuelle kostnader ved retur av fysisk vare.

9. Forsinkelse og manglende levering

Ved forsinket eller manglende levering som ikke skyldes kjøper, kan kjøper etter omstendighetene holde tilbake betaling, kreve levering, heve kjøpet eller kreve erstatning. Klager bør sendes skriftlig.

10. Mangel ved varen

Dersom det foreligger en mangel ved varen eller produktet, må kjøper innen rimelig tid gi selger beskjed. Kjøper har krav på retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning i henhold til forbrukerkjøpsloven.

11. Kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine forpliktelser, og dette ikke skyldes selgeren, kan selger kreve oppfyllelse, heving eller erstatning. Renter og inkassogebyr kan påløpe ved forsinket betaling.

12. Garanti

Eventuelle garantier gjelder i tillegg til forbrukerens rettigheter etter loven. Garantier begrenser ikke retten til reklamasjon.

13. Personopplysninger

Selger er behandlingsansvarlig for personopplysningene som samles inn. Opplysningene brukes kun til å gjennomføre avtalen, og behandles i tråd med personopplysningsloven. Opplysningene deles ikke med tredjeparter uten samtykke eller lovhjemmel.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse tvisten i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøper kontakte Forbrukerrådet via www.forbrukerradet.no eller telefon 23 400 500.

 

Sist oppdatert 31.03.2025